Věra Janoušková – Čtyřnohá
27.8.2018 - UdálostiTragické události srpna 1968, které jsme si připomněli v minulých dnech, znamenaly nejen smrt a utrpení několika tisíců lidí, ale také začátek normalizace, která bolestně zasáhla a často nadobro zničila osudy ještě mnohem většího počtu občanů naší země. Patřila mezi ně i Věra Janoušková, jejíž sochu Čtyřnohá představuje Oblastní galerie Liberec jako Dílo měsíce srpna. Společně s manželem Vladimírem, také sochařem, byli v šedesátých letech na vrcholu svých uměleckých a tvůrčích sil, které ale na celých dvacet let násilně přerušila právě normalizace. Ještě se oba v roce 1969 stačili zúčastnit legendární výstavy v ulicích Liberce Socha a město, aby krátce nato přišel zákaz vystavovat oficiálně doma i v zahraničí. Před odchodem na západ dali oba přednost dobrovolné vnitřní emigraci. Vladimír Janoušek se konce totality už nedožil, když zemřel v roce 1986. Věra Janoušková v 80. letech stála u založení neoficiálního sborníku Šedá cihla. Po manželově smrti prožívala dlouhou osobní krizi. Dílo měsíce, plastika Čtyřnohá, ale pochází z její rané tvorby ze začátku šedesátých let (1963), kdy Janoušková experimentovala s různými materiály a jejich vzájemnou kombinací. České moderní umění ale nejvíce ovlivnila svým nezvyklým nakládáním se starým smaltovaným plechem, který následně spojovala a přetvářela v umělecká díla. V této souvislosti o sobě sama hovořila jako o smetištní sochařce a svařování často velkých železných odpadů říkala vyšívání. Je škoda, že jak Věra Janoušková, tak její manžel, nemohli kvůli normalizaci naplno pokračovat ve své tvorbě, a komunisté jim tak zabránili v tom, co měli nejradši. Nás ostatní může mrzet, že jsme přišli o celou řadu hodnotných uměleckých děl.