Sklo z Desné
22.3.2018 - UdálostiUž jen necelý měsíc máte na to, abyste se do Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou zašli podívat na v mnoha ohledech výjimečnou výstavu Sklo z Desné, která velkorysým způsobem představuje ne vždy úplně známou bohatou tradici lisovaného a broušeného skla z Desenska. Není divu, že ji Designmag zařadil mezi nejdůležitější události roku 2017 v České republice.
Nemá cenu si nic nalhávat. Nebýt mého působení v dnes už bohužel bývalém sklářském a bižuterním koncernu Jablonex Group, nevěděl bych o umělecké krystalerii a hladkém broušeném sklu z Desné vůbec nic. Nebo ještě lépe řečeno – nebýt Borka Tichého, který se tam tehdy s láskou a pílí sobě vlastní o dekorativní sklo staral. Díky němu také vím o meziválečné světové slávě jabloneckých firem jako Heinrich Hoffmann nebo Curt Schlevogt, pro které tehdy v desenských sklárnách Riedel vznikaly prvotřídní designové artefakty od renomovaných autorů z celého světa.
S obdivem jsem tehdy pozoroval Borkovo nezlomné úsilí při prosazování značky Desná, která se vedle tvorby od současných designérů věnovala také kolekcím, ve kterých se objevovaly ty nejslavnější předválečné výrobky. Nejvíc jsem obdivoval Dívku ve větru, kterou pro firmu Curt Schlevogt v roce 1937 navrhla Ida Schwetzová-Lehmannová. Také jsem ale byl bohužel svědkem toho, jak tehdejší vedení Jablonex Group orientované především na výrobu sklářských a bižuterních polotovarů, se na značku Desná dívalo skrz prsty a slušně řečeno jí příliš nepřálo.
O to větší, a hlavně milejší překvapení pro mě bylo pozorovat, že nový vlastník skláren v Desné, společnost Preciosa, se značku Desná rozhodla nejen zachovat, ale dokonce dál i rozvíjet a to způsobem, o jakém by se za mého působení v Jablonex Group nezdálo ani tomu největšímu optimistovi. Dalším mým objevem bylo, že prvotřídní designové výrobky vznikaly v desenských sklárnách také v dobách, kdy by to možná někdo jen tak nečekal – v padesátých až sedmdesátých letech 20. století. A především této době se věnuje i výstava Sklo v Desné.
Její autoři, hlavní kurátor Muzea skla a bižuterie Petr Nový a přední český designér Jaroslav Bejvl ml., dokázali nejen z rozsáhlého výrobního archivu Preciosy vybrat ta nejzajímavější díla, ale také se jim podařilo iniciovat vznik trendové limitované kolekce, kterou tvoří právě designová krystalerie z dob reálného socialismu. „Jde o výtvarně vytříbené nadčasové návrhy, nikoliv o prvoplánové retro konvenující módní nostalgické vlně,“ říká Petr Nový. „Splňují vše, co by současný designový výrobek měl mít. Jsou nápadité a přesto funkční, vzbuzují emoce a vypráví příběhy.“
Exkluzivní kolekci tvoří celkem pět výjimečných realizací od dvou významných českých designérů své doby. Kromě popelníků z lisovaného a broušeného skla, které pro legendární světovou výstavu Expo 58 v Bruselu navrhl sklářský designér Václav Plátek, to jsou broušené a matované vázy vyrobené ze skla foukaného do kovové formy v šedesátých a sedmdesátých letech 20. století. Jejich autorem je Václav Hanuš, který v desenských sklárnách působil jako hlavní výtvarník neuvěřitelných dvacet čtyři let (1961-1985) až do svého odchodu do důchodu.
„Jedním z hlavních přínosů výstavy je mimo jiné ukázat, že interní designér není sprosté slovo,“ vysvětluje Nový. „Často jsou to lidé, o kterých se příliš nebo vůbec nemluví, přitom to jsou právě oni, kdo dokáže firmu uživit. Na rozdíl od artového designu, jehož jediným úkolem je podle všeho uživit především samotného designéra. Největší problém dnešních designérů a celé řady studentských prací je umět být kreativní v rámci zadání.“ Jaroslav Bejvl k tomu dodává: „Když jsem dělal šéfdesignéra v Preciose Lustry, svým kolegům jsem říkal – uvědomte si, že tady máte za sebou 650 lidí, které prostě musíme dokázat uživit.“
Nejen znovuobjevení a dodání vážnosti roli interního designéra ale patří mezi nesporné přínosy výstavy Sklo z Desné. Patří k nim třeba také to, že si spousta lidí v Preciose díky ještě stále probíhající výstavě uvědomila, na co všechno mohou být hrdí. A určitě to nebylo jen kvůli tomu, že každý z nich dostal knížku k výstavě. „Bylo třeba úžasný sledovat to nadšení mezi skláři, když začali foukat ty staré věci,“ vzpomíná Bejvl. „Něco jim třeba napoprvé nešlo, ale hned začali hledat cestu, jak to vyřešit. Úplně dobrovolně tak nad tím trávili spoustu svého volného času.“
Kdyby se vám snad náhodou stalo, že to do Jablonce nestihnete, nemusíte propadat úplně beznaději. Celá limitovaná kolekce Design Desná 2017 bude po skončení výstavy k dostání v pražském flagship store Preciosy. Ale pořád máte ještě trochu čas, tak se vydejte na cestu. Třeba na sever!
Výstava Sklo z Desné je otevřena v Muzeu skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou do 15. dubna.